Roboti ir ieradušies uz palikšanu jeb 8 pārmaiņas, kas nepieciešamas, lai izdzīvotu nekustamo īpašumu uzturēšanas nozarē

23. oktobris 2023

Lai gan roboti atmaksājas dažu gadu laikā, tomēr nākamajos 5-10 gados šajā nozarē būs nepieciešams vairāk cilvēku. Līdz ar mākslīgā intelekta attīstību strauji pieaug nepieciešamība pēc pakalpojumu dizaina un energoefektivitātes, nemaz nerunājot par vajadzību nodrošināt draudzīgumu videi. SOL Baltics Baltijas reģiona pārdošanas un mārketinga direktore Mergita Inno atbildēja uz trim portāla kinnisvarauudised.ee jautājumiem un iepazīstināja ar prognozēm attiecībā uz nekustamo īpašumu uzturēšanas un apsaimniekošanas jomas nākotni, norādot uz 8 neizbēgamām pārmaiņām, kas nepieciešamas, lai izdzīvotu šajā nozarē.

Vispārīgākā nozīmē. Kā tuvākajos gados attīstīsies nekustamo īpašumu uzturēšanas un apsaimniekošanas joma: cik liels būs uzturēšanas, un cik liels – apsaimniekošanas īpatsvars? Vai ir sagaidāma diferencēšanās vai izlīdzināšanās?

Uz portāla kinnisvarauudised.ee jautājumiem atbildēja SOL Baltics Baltijas reģiona pārdošanas un mārketinga direktore Mergita Inno

Pievienosim šai kopainai kā trešo pusi vēl attīstītāju vai arhitektu. Ja attīstītājs ir motivēts attīstīt ēkas, kuras ir vieglāk apsaimniekot, samazinās gan apsaimniekošanas, gan uzturēšanas izmaksas. Piemēram, mums bieži jautā, kāpēc mēs plaši neizmantojam tīrīšanas robotus. Divu iemeslu dēļ: pirmkārt, Igaunijā darbaspēks joprojām ir lētāks nekā, piemēram, Dānijā, bet robotu cena abās valstīs ir vienāda.

Otrs iemesls ir tas, ka mūsu ēkas nav piemērotas robotu izmantošanai. Telpu plānojums nav paredzēts to automātiskai uzkopšanai. Robotu pārvietošanos kavē sliekšņi, mazi un “aprobežoti” lifti, kas nespēj komunicēt ar robotiem, nestandarta apkopes telpas, kurās robots nevar piekļūt, lai veiktu uzlādi, utt.

Domājam, ka atalgojuma atšķirība tuvāko gadu laikā samazināsies, un tādējādi robots kļūs rentabls jau 2-3 gadu laikā. Tomēr ēkas, kas pašlaik tiek būvētas, ir paredzētas ekspluatācijai vairāku desmitu gadu garumā, tāpēc tajās mēs nevarēsim efektīvi izmantot robotus.

Izdzīvošanai nepieciešamās pārmaiņas, kas jāveic tuvāko gadu laikā:

  1. Pakalpojumu sniedzējiem ir jāpaaugstina sava personāla kompetence, jo mainās darba principi – līdzšinējo orientāciju uz procesu aizstāj orientācija uz rezultātu.
  2. Ir svarīgi atbalstīt darbinieku, jo īpaši vadītāju, mūžizglītību un veidot darba pienākumus, kas izriet no darbiniekiem.
  3. Veiksmīgi uzņēmumi ir tie, kas spēj būt soli priekšā tirgus gaidām, maksimāli izmantot tehnoloģiskos risinājumus un investēt nākotnē.
  4. Ilgtspēja ir ieradusies uz palikšanu, un tā ietekmēs uzņēmumu investīcijas nākotnē. Piemēram, Berlīnes Tīrīšanas un higiēnas risinājumu gadatirgū (Berlin CMS), kas notika septembrī, lielākā daļa eksponātu bija veltīti videi draudzīgiem risinājumiem un tehnoloģijām.
  5. Jācenšas panākt energoefektivitātes uzlabošanu un minimālu CO2 pēdas nospiedumu, kā arī izmaksu samazināšanu. Priekšnoteikums tam ir saprotošs klients, kurš ir gatavs mainīt savus patēriņa paradumus un aktīvi iesaistīt šajā procesā arī īrniekus.
  6. Viens no lielākajiem izaicinājumiem ir mainīt to cilvēku paradumus un domāšanas veidu, kuri jau strādā esošajās ēkās. Ir ērti gadu no gada pasūtīt pakalpojumus ierastajā veidā. Veiksmīgi apsaimniekošanas uzņēmumi palīdz saviem klientiem rast uz vajadzībām balstītus risinājumus, kas savukārt ļauj uzkopšanas pakalpojumu sniedzējiem saprātīgi izmantot resursus. Piemēram, Igaunijā lielākā daļa ēku tiek tīrītas ārpus darba laika, kas rada papildu izmaksas par elektroenerģiju. Kāpēc gan to nedarīt dienas laikā, kad telpās ir dabiskais apgaismojums vai kad tajās notiek normāla darbība? Ieraduma dēļ! Sporta zālēs mēs taču redzam, ka apkopēja tur darbojas visu laiku. Mēs pat sagaidām, ka tam tā vajadzētu būt.
  7. Nākotnes pasūtītājs izvēlēsies tādu apsaimniekošanas vai uzkopšanas pakalpojumu sniedzēju, kura komanda pieņems pamatotus lēmumus un spēs arī pienācīgi uzraudzīt savu darbību.
  8. Klientam būtu prātīgi sekot, lai apsaimniekošanas un uzkopšanas pakalpojumu sniedzējs nebūtu viens un tas pats uzņēmums, jo tas rada interešu konfliktu.

Pētījums “Darba tirgus 2035” liecina, ka pirmie robotizētie uzkopšanas risinājumi būs pieejami teju pēc dažiem gadiem. Tas gan attiecas uz medicīnas nozari. Vai un cik lielā mērā līdzīgas pārmaiņas darbaspēka jomā ietekmēs arī nekustamo īpašumu apsaimniekošanu un uzkopšanu: kādas pārmaiņas šī visnotaļ plašā mēroga attīstība ieviesīs Jūsu nozarē?

Pļaušanas roboti un robotizētie putekļu sūcēji jau ļoti veiksmīgi darbojas īpašumu uzturēšanas jomā.

Roboti tika pieminēti jau iepriekšējā atbildē, bet vēlos piebilst, ka pļaušanas roboti un robotizētie putekļu sūcēji jau ļoti veiksmīgi darbojas nekustamo īpašumu uzturēšanas jomā. Tos veiksmīgi izmantojam jau gadiem ilgi. Pašlaik lielākais šķērslis iekštelpu uzkopšanas robotu izmantošanai ir tas, ka mājas vēl nav tam piemērotas. Mēs runājam ne tikai par grīdu tīrīšanu, bet arī par sanitāro telpu un logu tīrīšanas robotiem. Tos vienkārši nevar izmantot, jo telpu konstrukcijas specifika to nepieļauj.

Jāņem vērā, ka jaunie tehnoloģiskie risinājumi prasa ne tikai konstruktīvas izmaiņas, bet arī attiecīgas komunikācijas, savienojumus un funkcionējošu WIFI tīklu. Tāpat augsto tehnoloģiju ierīces klientam var radīt papildu jautājumus par saņemtajiem un pārsūtītajiem datiem (GPS, kameras, sensori u. c.). Attīstītājam vajadzētu piesaistīt apsaimniekošanas uzņēmumu jau ēkas projektēšanas un būvniecības procesā. Izmantojot šos jaunos risinājumus, ir arī svarīgi, lai ražotājs saņemtu no praktiķiem vērtīgu atgriezenisko saiti par to, kā ierīce darbosies reālajā dzīvē, tāpēc testēšana un savā ziņā pacietība būs atslēgas vārdi, kas savukārt prasīs, lai gala lietotāji pieņemtu pārmaiņas un ātri pielāgotos. Par rentabilitāti jau runājām iepriekšējā atbildē.

SOL: uzņēmumiem, kas nenovērtē savus darbiniekus, nav perspektīvas. Taču ir skaidrs, ka roboti ir ieradušies uz palikšanu. Runājot par darbaspēku, tas ir liels izaicinājums, jo šodien, tā sakot, “tipiskais” apkopējs patiesībā nav tas, kurš vada robotus. Lai to panāktu, būs jāizveido jauns amata profils, kura atalgojums būs līdzvērtīgs tehniķa atalgojumam, t. i., vidēji divas līdz trīs reizes lielāks nekā pašreizējā apkopēja atalgojums.

Kā jūs definētu atslēgas vārdus apkopējs, tehniķis, operators, pakalpojumu dizainers, lietotāja pieredze, vides veidošana, tehnoloģiju uzņēmums, mākslīgais intelekts, vizionārs nekustamā īpašuma uzturēšanas un apsaimniekošanas nozarē tuvāko piecu gadu laikā?

Attīstoties tehnoloģijām, attīstās arī datu analīze un uz informāciju balstītu vadības lēmumu pieņemšana. Jo “gudrākas” kļūst mājas un tajās izmantotās tehnoloģijas, tostarp robotika, jo lielāka ir nepieciešamība pēc papildu jauniem speciālistiem. Prasības apsaimniekošanas un uzkopšanas uzņēmumu tehniskās apkalpošanas komandu inženieriem aizvien pieaug. Roboti ir jāuzstāda, jātestē, jāuztur, jāmodernizē utt., kas prasa arī pilnīgi jaunu profesiju izveidi un speciālistu apmācību. Kā šīs profesijas sauksim, rādīs nākotne. Tomēr ir skaidrs, ka viens no uzņēmēju uzdevumiem būs sekot līdzi pārmaiņām un atbalstīt mūžizglītību.

Lielāka konkurence liek aizvien vairāk meklēt iekšējās rezerves. Kā jau minēju iepriekš, šodienas tipiskais apkopējs nebūs piemērots šim darbam. Taču nav pamata bažām par to, ka cilvēks pilnībā izzudīs no šīs nozares. Tuvāko piecu līdz desmit gadu laikā, kad darbosies paralēlās sistēmas, visticamāk, būs nepieciešams pat vairāk darbinieku. Būs tādi, kas veiks tradicionālo darbu, un citi, kas nodarbosies ar robotu testēšanu, ēku attīstīšanu un personāla apmācību. Turklāt daudz svarīgāka loma būs videi draudzīgu un pārdomātu risinājumu radīšanai gan jaunām, gan esošām ēkām.

Pieaugs vajadzība gan pēc pakalpojumu dizaina, gan energoefektivitātes nodrošināšanas. Ļoti svarīga būs ēku īpašnieku un pakalpojumu sniedzēju sadarbība, lai apzinātu reālās vajadzības un veiktu uzlabojumus. Arī šajā gadījumā uzsvars jāliek uz to, kāpēc kaut kas tiek pasūtīts vai plānots. Šeit liela nozīme būs nekustamo īpašumu apsaimniekošanas un uzturēšanas uzņēmumiem – kādam ir jāpalīdz rast risinājumus, jo vecais darbošanās veids vairs nav nedz iespējams, nedz ilgtspējīgs.

Saite uz oriģinālo rakstu: https://www.kinnisvarauudised.ee/uudised/2023/09/29/inno-8-muutustm-et-kinnisvarahalduses-ellu-jaada.