Pakalpojumu dizaina celmlauzis

26. augusta 2019

Vai esi aizdomājies, kā ir radies SOL logo vai visiem pazīstamais smaidiņš, kuru var ieraudzīt uz gandrīz katra mūsu automobiļa, apģērba vai darbarīka?

Jaunā uzņēmuma saulainais tēls radās no atvērtības un drosmes, lai gan skeptiķu bija gana daudz.

Valdes priekšsēdētāja Anu Eronen atceras, ka darbinieku vidū tika organizēts konkurss par nosaukumu.

“Dažus aizraujošākos piedāvājumus nosūtījām Kielitoimisto (oficiālais Somijas valodas konsultants), lūdzot viedokli, un no turienes saņēmām SOL, kas latīņu valodā apzīmē sauli. Mums tas uzreiz iepatikās, jo bija īss un kodolīgs, kā arī uz tā pamata varēja uzbūvēt savu zīmolu.

Mūsu toreizējā reklāmas aģentūra nebija lielā sajūsmā par šo nosaukumu. Viņi to neieteica, pat brīdināja. Viņi uzskatīja, ka nosaukumam būtu bijis jābūt kaut kam grandiozam un “oficiālam”, kā, piemēram, Suomen laatutalo (Somijas kvalitātes centrs). Izlēmām lūgt arī klientu viedokli. Sazinājos ar desmit uzņēmumiem, un septiņos pateica, ka nosaukums nav piemērots, bet mēs tomēr to izvēlējāmies,” priecīgi atceras Anu Eronen.

Logo dizainu pasūtījām Helsinku Mākslas un Dizaina universitātes studentam Antti Porkka. Savu darbu viņš veica ar lēnu pamatīgumu un negribēja mums rādīt sākotnējos uzmetumus. “Beigās piezvanīju viņam un pateicu, klausies, es šeit pati kaut ko datorā uzmeistaroju, gribi redzēt? Viņš attraucās, un pēc dažām dienām logo bija gatavs. Pašlaik viņš kopā ar draugu vada ļoti veiksmīgu uzņēmumu savā nozarē un vēlāk dzirdēju, ka viņu mierināja: tā Anu ir pilnīgi neiespējama”.

Par uzņēmuma krāsām tika izvēlēts dzeltenais un sarkanais.

“Tas mums, krāsainiem cilvēkiem, piestāvēja. Arī iekārtojot jaunās telpas, neko nezinot par zīmola krāsām, sadarbībā ar interjera dizaineru Inikinenu, bija radušās ļoti līdzīgas idejas.

Smaidiņu ar brīvu roku uzzīmēja Kale Haapanen, ar kuras biroju esam kaut kad sadarbojušies. Piezvanīju viņai un lūdzu atļauju izmantot šo attēlu, un viņa piekrita”.

Par šo tēmu 2000. gados ir uzrakstīta arī disertācija, šī ir patiesi atmiņā paliekoša un ietekmīga zīme.

“Šis simbols piešķir sava veida atslēgu darbībai ikvienā situācijā. Ja šāds plašs smaids tevi sveicina, piemēram, no mazgātavas jumta, tur vienkārši nevar būt drūmi apkalpotāji, arī klientam seja nevilšus savelkas smaidā.

Kad pakalpojumu dizains 2000. gadu sākumā nonāca Somijā kā atsevišķa disciplīna, SOL cilvēki ar prieku piekrita piedalīties universitātes projektā.

“Būtiska labuma mums no tā nebija, arī profesors atzina, ka mēs ar pakalpojumu dizainu patiesībā bijām nodarbojušies jau sen pirms termina parādīšanās Somijā. Arī mazgātavās mums bija slavenie Jacobsen krēsli un augstākā līmeņa gaismekļi”.

Par SOL biznesa kultūras daļu ir kļuvuši arī trāpīgi saukļi, daudzi no kuriem ir Anu radīti.

“Pārsteidzošā veidā daži no tiem ir pastāvējuši gadiem ilgi. Piemēram, “Ticība un sapņi ved tālāk” vai “Mēs esam klientiem”, lai gan iekšēji zinām, ka patiesībā strādājam galvenokārt paši sev. Saukļi ietaupa vārdus un atbrīvo mūs no nepieciešamības ilgi un plaši visu skaidrot”.

Simboli ir izmantoti arī mērinstrumentos.

90. gados, piemēram, peļņas mērķu izpildes novērtēšanai izmantojām laikapstākļu simbolus: ja sit zibens, uzreiz ir skaidrs, ka ir slikti. Šāds veids ir daudz izteiksmīgāks un efektīgāks nekā tikai cipari”.

 

Tulkots no Somijas SOL datu bāzēm.